Sunday 11 November 2018

Jenis Pintu Anda Perlu Tahu


Terdapat beberapa jenis dan gaya pintu yang selalu digunapakai. Sebelum pemilihan jenis pintu tersebut, perlula mengambil kira konsep & praktikaliti terlebih dahulu. Berikut 9 jenis pintu untuk dipertimbangkan:

1. (Sliding Doors) Pintu gelangsor biasanya dibuat dari kayu, kaca atau dipenuhi dengan cermin. Kebanyakan pintu ini digunakan sebagai pintu almari apabila dipasang didalam rumah. Walaubagaimanapun menjadi trend sekarang menggunakan pintu jenis gelongsor untuk pintu utama kedua di tempat kita kerana bukaan boleh menjadi lebih luas dan rekabentuknyan lebih menarik dan memenuhi ruang dinding. Selain itu, kelebihannya juga adalah mengambil sedikit ruang lantai kerana pintu meluncur di sepanjang dinding dan bukannya terbuka.





2. (Pocket Doors) Pintu poket digunakan di seluruh rumah. Yang paling biasa digunakan di rumah-rumah jenis konsep English, mereka menjadi lebih biasa kerana pembinaan penjimatan ruang mereka. Tidak seperti pintu gelangsor, pintu poket sebenarnya meluncur ke dinding, bukan di sepanjang sisinya.




3. (Folding Doors) Pintu Lipat (biasanya dalam bentuk dua kali lipat) pada kedua sisi dan biasanya digunakan dalam almari, bilik dobi, pantri dan ruang kecil yang lain. Walaubagaimanapun, ianya juga banyak direka dalam banyak lipatan kerana pintu jenis ini sangat praktikal untuk mendapatkan bukaan yang luas dan tidak mengganggu ruang lantai.




4. (Flushed Doors) Pintu siram lebih kontemporari, pintu mudah licin pada kedua-dua belah pihak, dan umumnya diperbuat daripada papan lapis atau MDF.




5. (Barn Doors) Pintu-pintu gudang, sudah tentu, mula-mula ditemui di lumbung. Tetapi mereka telah diterima pakai untuk pintu dalaman dan luaran di rumah kediaman, dan hebat untuk bilik-bilik dengan pendekatan konsep industri atau desa.



6. (Panel Doors) Pintu panel adalah pintu yang paling biasa dilihat di rumah hari ini. Biasanya diperbuat daripada kayu atau MDF, mereka direka bentuk dengan corak klasik panel persegi.




7. (Frence Doors) Pintu Perancis mempunyai bingkai- sekitar satu atau lebih panel telus, biasanya dipenuhi dengan kaca atau bahan tembus berkabut. Terdapat banyak gaya dan saiz panel ini, yang semuanya bertujuan untuk memaksimumkan cahaya di dalam bilik.




8. (Dutch Doors) Pintu Belanda dibahagikan dengan separuh mendatar, membolehkan separuh bahagian atas swing terbuka manakala separuh bawah tetap tertutup.




9. (Blind Doors) Pintu buta tidak mempunyai trim, pemegang atau engsel yang boleh dilihat. Mereka direka bentuk untuk sepenuhnya bergabung dengan dinding - pintu tersembunyi!





No comments:

Post a Comment